úvodní stránka

Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz

Vždycky se můžete ještě někam posunout
Ptáme se

Vždycky se můžete ještě někam posunout

Pokud jste v poslední době jedli salát nebo bagetu, mohli jste narazit na kvalitní majonézu úspěšného českého výrobce. Petra Lauberová původně ve společnosti AVIAN-M.Z. pracovala jako zaměstnanec, ale odkoupila ji, protože ve svém oboru viděla perspektivu. Firmu pak dovedla až ke druhému místu v kategorii Malá společnosti projektu Ocenění Českých Podnikatelek. V našem rozhovoru se vyznala z důslednosti, kterou považuje za jednu ze základních podmínek k dosažení kvality výroby a úspěchu v podnikání.

Čím se vaše firma zabývá a jak dlouho je na českém trhu?

Naším oborem je potravinářství. Zabýváme se výrobou dresinků, emulgovaných omáček, majonéz, tatarských omáček, barbecue omáček, zeleninových omáček, jako je třeba rajčatová salsa, a podobně, které dodáváme lahůdkářům, restauracím, hotelům či výrobcům baget, pomazánek a salátů. Částečně prodáváme i v maloobchodní síti u lokálních distributorů, ale především dodáváme pro velkoobchod. Letos se chystáme paletu výrobků ještě rozšířit a také posílit povědomí o naší značce u koncového zákazníka v maloobchodě.

Jaká je momentální situace v potravinářském oboru? Panuje tam velká konkurence?

Samozřejmě existuje konkurence, která vyrábí podobné zboží jako my, ale většinou jako součást širší produkce. My jsme více specializovaní. Myslím, že si mezi ní stojíme dobře, výrobky vyvážíme i do zahraničí. S konkurencí se většinou přímo nestřetneme. Když už máme nějakého zákazníka, máme ho dlouhodobě. Zákazníci v našem oboru jsou konzervativní. Když už si někoho vyberou a jsou spokojení, tak u něj zůstanou. Jsou rádi za stabilní kvalitu a doprovodný servis. 98 procent našich zákazníků tedy patří k těm stálým, kteří naše výrobky odebírají každý týden. Nemají důvod měnit. Jako malá firma jsem navíc velmi flexibilní. Složení výrobků umíme upravit podle požadavků konkrétních odběratelů. Každoročně provádíme hodnocení spokojenosti zákazníků, která jsou vysoce pozitivní a velmi nás těší. Máme certifikovaný systém výroby podle mezinárodního standardu IFS Food Standard. Když už se vyskytne reklamace, je to většinou dáno nesprávným zacházením s výrobkem, třeba že jej odběratel umístí do mrazáku místo do chladničky.

Jaké jsou nešvary, na které můžeme jako zákazníci u potravin narazit?

Obecným nešvarem v potravinářství je falšování výrobků. Ukazují to i výsledky dTestu. Výrobky neodpovídají normám, falšují se džemy, med, víno, potraviny obsahující vejce, například vaječné těstoviny nebo majonézy. Firmy, které se takto chovají, pak mají nižší náklady a získávají neoprávněnou výhodu proti konkurenci. V podstatě jde o nekalou soutěž. Zároveň klamou spotřebitele. V tomto ohledu se naši odběratelé mohou spolehnout, že od nás dostanou vždy právě ten produkt, který si objednali. A to včetně jeho složení podle platných norem. Naším ústředním mottem je úcta k zákazníkovi a respekt k zákonům.

Ovlivňují vaše podnikání nové trendy, třeba poptávka po zdravých potravinách?

Určitě ovlivňuje. Už jen to, že je můj přítel vegetarián a nějakou dobu byl dokonce vegan, mě přimělo sledovat nové trendy a zdravotní aspekty stravování. Mám povědomí o tom, co je a co není zdravé. Majonéza a tatarka nikdy super zdravou potravinou nebudou, ale zároveň to nejsou potraviny, které byste jedli každý den ve velkém množství. Je to ochucovadlo, a tady především platí, všeho s rozumnou mírou. Mám radost, když naše výrobky umí lidé používat s mírou. Samozřejmě by mě z ekonomického hlediska potěšilo, pokud bychom našich výrobků prodali co nejvíce. Na druhou stranu jsem ale ráda, když si na našem výrobku zákazník pochutná jednou denně, a neničí si zdraví tím, že by konzumaci přeháněl, na oběd měl bramborový salát a hned potom bagetu.

Mám ale vymyšlené i nové receptury zdravých výrobků, a je to pouze čas, kterého se mi zatím nedostává, k jejich zavedení do výroby. Mám zpracované recepty pomazánek na rostlinné bázi a omáček vhodných pro různé diety. Měla by to být alternativa k vaječným výrobkům a produktům, které obsahují alergeny, například z mléka nebo sóji. Prostě pomazánky s minimem alergenů, konzervantů a přídatných látek. Budou sloužit všem, kteří se orientují na zdravou výživu, a zároveň budou protiváhou omáček, které jsou plné oleje a vajec. Potenciál, kam v tomto směru jít, skrývají ovšem i tradiční vaječné receptury. Například chceme používat vejce, která nepocházejí z neetických chovů. V rodině jsme ekologicky výrazně orientovaní a příčí se nám zbytečné zneužívání zvířat. Toto zaměření chci také postupně aplikovat ve svém podnikání.

Jak se vám s realizací dalších snů kříží rodinný život?

Kromě řízení firmy se už dva roky intenzivně věnuji plánování, stavbě a dokončování pasivního rodinného domu, který bude maximálně šetrný k životnímu prostředí. S takovým projektem je spojena spousta starostí. Ve firmě máme úzký tým a já mám kumulované funkce – kromě účetní, daňové účetní, manažera nákupu, manažera prodeje, vedoucí provozu, marketingu a tak dále se starám i o vývoj výrobků. Čas nyní musím dělit mezi dům a firmu, což právě odsouvá realizaci mého snu o zdravých pomazánkách a omáčkách. Přesto bych byla ráda, kdybychom nové výrobky dokázali do konce roku uvést na trh.

Jak jste se ke svému podnikání vlastně dostala?

Ve firmě jsem začínala jako zaměstnanec, ale odkoupila jsem ji poté, co se původní majitelé rozhodli výrobu ukončit kvůli nutnosti modernizace a zavádění nových evropských norem. Nerozhodla jsem se, že se stanu podnikatelkou. Prostě to tak nějak vyplynulo. Uměla jsem to, chtěla jsem v tom pokračovat a viděla jsem v tom perspektivu.

Kdo vás v životě nejvíce ovlivnil?

Nikdy jsem neměla úplně konkrétní vzory. Nejvíce mě ale ovlivnila rodinná výchova, a to především maminka, která byla velmi přísná a naučila mě dělat věci trpělivě a na 100 procent, a postupně se posouvat za svým cílem. Její pracovitost, nasazení a důslednost jsou vlastnosti, které se přenesly i na mě a velmi se mi teď hodí. Důslednost mi pomohla sžít se všemi normami a zajistit pro naše výrobky mezinárodní certifikáty, které jsou pro koncového zákazníka, včetně těch ze zahraničí, zárukou a jistotou kvality výrobku.

Co vám v poslední době udělalo v osobním nebo pracovním životě radost?

Dcera velmi úspěšně studuje a bude nyní dělat státnice. S potěšením zjišťuji, že i ona je, jak bývá v naší rodině obvyklé, důsledná a cílevědomá. Za zmínku také jistě stojí, že můj přítel právě dokončil knihu, v níž se pokouší o odvážnou interpretaci dějin myšlení (včetně ekonomického) a celé historie v kontextu s globální ekologickou krizí. Jsem přesvědčena, že jde o mimořádný příspěvek k celospolečenské debatě o tomto závažném problému. Zastávám názor, že pokud je člověk při síle, vždy je možné se posunout dále. Některým lidem možná stačí nízká laťka. Já jsem ale velmi urputná a řeším detaily. Nepovažuji to za zbytečné. Dotažení každého díla na 100 procent považuji za naprostou nutnost. V pracovním životě mě proto potěšilo úspěšné završení loňského roku, k němuž patřilo získání certifikátu IFS pro rok 2016 a zisk 2. místa v projektu Ocenění Českých Podnikatelek. Nyní se tedy s chutí můžeme pustit do dalšího období a čelit aktuálním výzvám. V podnikání musíte mít oči neustále otevřené a učit se stále něčemu novému.

Ocenění českých podnikatelek

Archiv zpravodajů

© code&design VosK Praha 2013