Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz
Práce, rodina, povinnosti. Nároky v práci jsou stále vyšší, a sladit osobní i pracovní život není vůbec jednoduché – platí to pro šéfy i zaměstnance. A tak pětina z nás začíná pracovat již ráno cestou do koupelny a třetina využívá k práci cestu do zaměstnání a zpět. Zkuste si spočítat, kolik času zbytečně ztrácíme tím, že v ranní špičce jedeme do kanceláře, čekáme u lékaře nebo na kolegu, který se opozdil… Moderní technologie nám umožňují pracovat téměř kdekoli, trávit méně času dopravou a zvolit si, kde a kdy dokáži svou práci nejlépe udělat.
S použitím správných nástrojů můžete bojovat i s nástrahami, které dosud vzdálenou práci znemožňovaly či ztěžovaly. Kolikrát se vám stalo, že jste chtěli vyřešit e-maily, ale nefungovala wi-fi, zapomněli jste si nahrát správnou verzi dokumentů do mobilního zařízení, chyběla vám rychlá debata s týmem nebo jste se rozsypalo formátování textu od obchodního partnera. Vybral jsem tři náměty, jak lépe využít moderní technologie ve váš prospěch.
Tip 1. Doma, v práci nebo na cestách: své dokumenty chcete mít po ruce. S tím vám pomohou nástroje jako Office 365, který umožňuje ukládat dokumenty na cloudové úložiště, např. OneDrive. Máte tak ke svým materiálům přístup kdykoli a kdekoli, dokonce i offline, pokud zrovna nejste na internetu (třeba v letadle). Na rozdíl od zdarma dostupných uložišť má OneDrive pro firmy smluvně garantované zabezpečení a můžete ho použíti pro důvěrné dokumenty. Důležitá je možnost přizvat kolegy či zákazníky a souběžně na dokumentu pracovat (přístupová práva ovládáte vy).
Tip 2. Užitečným nástrojem je elektronický poznámkový blok typu OneNote, kde si můžete zapsat nápady, uspořádat myšlenky, shromažďovat poznámky či evidovat úkoly. Je-li váš blok propojen s cloudovým úložištěm, pak máte ke svým poznámkám přístup odkudkoli a z jakéhokoli zařízení, včetně chytrých telefonů. Takže když mě něco napadne během procházky v lese či na nákupu, mohu to do jakéhokoli textu ve OneNote přes telefon zapracovat dříve, než to stihnu zapomenout. Blok OneNote umožňuje vybraný sešit sdílet a upravovat současně s více lidmi, což je ideální pro týmové projekty. Můžete si nahrávat zvukové poznámky, vkládat tabulky či celé dokumenty, přesouvat stránky mezi jednotlivými sešity a využívat řadu dalších funkcí.
Tip 3. Užitečná je i možnost stáhnout si „kancelář“ do telefonu. Aplikace Office Mobile (pro telefony Windows Phone, iPhone i Android) umožňuje editovat a sdílet dokumenty ve formátech Word, Excel i PowerPoint. Můžete tak i na telefonu dělat změny ve vaší prezentaci ještě cestou na konferenci či na schůzku. Díky mobilním verzím aplikací jako např. Lync se můžete připojit na videokonferenci a vyřídit interní poradu během cesty k vašemu zákazníkovi. Osobně považuji za velkou výhodu to, že díky Lyncu mohu i skupinové konferenční hovory dělat z auta.
Výhody, které vyšší flexibilita a možnost spolupráce na dálku firmám i zaměstnancům přináší, jsou nemalé: snížení nákladů (včetně nákladů na kancelářské prostory), méně času stráveného neproduktivní komunikací či cestováním, rychlejší řešení požadavků zákazníka, vyšší motivace a tedy produktivita zaměstnanců či možnost využít talentované pracovníky z různých lokalit či rodiče pečující o malé děti atd. O tom, že i pro zaměstnance to má smysl, svědčí jiné zjištění citovaného průzkumu: Více než polovina kancelářských pracovníků by byla ochotna pracovat déle a pětina za menší plat, kdyby měli více flexibility.
Doprovodný boxík:
Úspěšné české podnikatelky jsou progresivní z hlediska využívání moderních technologií – právě technologicky inovativní majitelky firem se dostaly mezi finalistky soutěže Ocenění českých podnikatelek. Více než polovina finalistek běžně používá cloudová řešení, oblíbené jsou třeba mobilní zařízení s podnikovými aplikacemi (52%). Do budoucna se chtějí zaměřit na cloudová řešení pro spolupráci a sdílení na dálku (25%), na pronájem serverů v cloudu či na nástroje na práci s velkými daty (obojí třetina).
Ondřej Novodvorský
ředitel pro malé a střední firmy, Microsoft ČR