Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz
7. ročník OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK – OCP, zaznamenal 40% nárůst žen podnikatelek v Česku. Téměř 19.000 podnikatelek a 626 semifinalistek inspirovalo zakladatelku projektu, Helenu Kohoutovou k uspořádání konference WOMEN IN BUSINESS.
„Hlavní důraz v letošním roce klademe na jasné stanovení strategií a vizí. To je základem úspěchu v podnikání, životě i v projektech,“ řekla v úvodu Helena Kohoutová. „Po sedmi letech mohu říct, že projekt OCP se stal klíčovým českým projektem na podporu českých podnikatelek, který si navíc zakládá na odbornosti. V projekt sdružujeme profesionály, podporujeme a propojujeme byznys. Jedno z témat letošního roku jsou nové technologie a inovace. Protože ani my nemůžeme zůstat pozadu, naopak chceme jít příkladem. Vedle nové webové stránky, která funguje na systému Office 365 umožňující on-line registrace podnikatelek do projektu a efektivní práci porotců, jsme zavedli sociální síť OCP. Skupinu zřízenou na platformě Yammer, vlastněnou a řízenou OCP, která není veřejně přístupná a veškerý obsah je přístupný pouze schváleným členům. Je to taková malá revoluce. Jsem nadšená. Současně vím, že inovace beze smyslu nemají cenu. Všeho s mírou,“ doplnila zakladatelka projektu a dále dodala: „Přeji si, aby si i váhavější část podnikatelek připustila, že technologie nabízejí nový způsob práce. Díky nim jsme efektivnější a flexibilnější, a proto je dobré si před nimi nezavírat dveře. V analýzách společnosti Microsoft a referátu Martina Tolara, ředitele pro malé a střední podniky Microsoft, jasně zaznělo, že když ženy začnou, nemají konkurenci. Technologicky progresivní firmy založené ženami dosahují v průměru stejných či vyšších tržeb než firmy vlastněné muži.“
Téma konference se neslo v duchu bezpečného podnikání. První vstup na téma CRIF jako strážce byznysu prezentovala obchodní ředitelka CRIF- Czech Credit Bureau, Eva Brušáková. Hovořila především o tom, jak se vyvarovat bílým koním nebo jak identifikovat firmy, se kterými spolupracujeme. Vývoj světa, ekonomické vazby a souvislosti v něm, je přesně parketa jednoho z porotců OCP, který byl také hostem konference. Prof. Ing. Michal Mejstřík, CSc. se ve svém povídání zaměřil na vývoj globální ekonomiky.
Patronem konference byla Komerční banka s tématem bezpečného podnikání. „Žijeme v době rychlých změn, které se týkají především oblasti internetové a mobilní komunikace. Sdílíme tak obrovské množství informací. Současně s tím ale přichází množství nových a především nebezpečných hrozeb. Je proto nezbytné jim svým obezřetným chováním aktivně předcházet. Štěstí totiž přeje připraveným,“ vysvětlil patronaci Mojmír Prokop, Manager of Multichannels Department.
Druhá část konference byla zaměřena na osobní zkušenosti s podnikáním. Zde se představily významné podnikatelky a současně vítězky předchozích ročníků projektu.
Jednou z nich byla i Marta Slánská, majitelka MAXIMA REALITY (1. místo Středně velká společnost 2009, 3. místo Velká společnost 2013), která začala podnikat v roce 1996. „Realitní branže byla v roce 1996 spíše džunglí. Mým cílem bylo vnést na realitní trh etiku, odbornost a profesionalitu. Chtěla jsem, aby byla MAXIMA REALITY pro klienty etický a spolehlivý partner, něco jako notářská nebo advokátní kancelář. Také jsem hned na úvod, ještě než jsem měla první zaměstnance, spolupracovala s právníkem. Pro makléře je klíčový jeden bod z našeho etického kodexu: Tvá čest je přednější než tvoje provize. Etika je mantrou úspěchu a jde ruku v ruce s produktivitou. Řídím se tím už osmnáct let,“ řekla úspěšná podnikatelka.
Podělit se o své zkušenosti přišla také Eva Štěpánková, majitelka společnosti RYOR doprovázená svojí dcerou Janou, vedoucí oddělení propagace nebo Ivana Šachová, majitelka společnosti SCANquilt. Obě úspěšné podnikatelky, výherkyně soutěže Ocenění Českých Podnikatelek z přechozích let, které začaly podnikat ze zcela odlišných důvodů. První z nich musela kvůli nutnosti uživit čerstvě narozenou dceru, druhá z pocitu odpovědnosti po smrti manžela – původního majitele firmy.
Společným tématem byla především etika v podnikání. Všechny přítomné dámy se shodly na tom, že neustálé změny legislativy, regulací a vydávání dalších a dalších nařízení zatěžují podnikatele. Mluvilo se také o tom, jak moc je ohrožuje krize na Ukrajině a Rusku nebo vývoj globální ekonomiky. Skvělým příkladem toho, jak využívat nových technologií a řídit firmu na dálku, třeba od bazénu nebo domácího křesla, byla paní Slánská. „Je tam více klidu a člověk má pocit většího komfortu,“ vysvětlila majitelka MAXIMA REALITY. Naprostým opakem je Ivana Šachová, která preferuje osobní kontakt a tradiční způsoby komunikace. Paní Štěpánková sice technologiím fandí, ale více než sebe do nich angažuje svoji dceru Janu.
Na závěr prezentovaly své zkušenosti ženy, které se pohybují na poli českých i světových investic. Do diskuse o rozdílnosti ve stylech řízení podniku se zapojila Dana Bérová, spolumajitelka Sanu Babu s. r. o., golfového areálu Golf Park Slapy a dalších firem, top manažerka v Gartner Inc. Připojila se i Kateřina Zychová, generální ředitelka a zakladatelka hedgového fondu
a investiční společnosti Verdi Capital ČR, členka „100 Women in Hedge Funds“.
Dámy diskutovaly společně se zakladatelkou projektu také o kvótách. Tématu, které je rozdělilo na dva tábory. Nicméně se všechny shodly na tom, že v 90. letech i dnes je ve vedoucích pozicích žen stále jako šafránu a je škoda, že jich není více. Firmy, které mají vyrovnaný podíl žen a mužů v managementu, jsou obvykle efektivnější a úspěšnější.
„Vedle technologií klademe důraz i na vzdělávání a nové dovednosti. Většina podnikatelek vystudovala jiný obor, než ve kterém podniká. Proto nabízíme ženám i zvýhodněné studium na institutu CEMI a jedna z registrovaných podnikatelek jej získá zdarma v rámci projektu,“ vysvětlila Helena Kohoutová zapojení institutu CEMI do projektu a současně představila Evu Matouškovou, majitelku a ředitelku rodinné firmy MATCOM, která se v současnosti zabývá významnou pedagogickou činností CEMI MBA STUDIES.
„Ocenění Českých Podnikatelek je dobrý projekt. Za největší přínos považuji to, že vyhledává a presentuje úspěšné podnikatelky, čímž dokazuje, že navzdory zprávám z médií, i u nás žije mnoho slušných a úspěšných lidí. Jak je vidět, úspěšnými se mohou stávat ženy i bez nějakých stanovených kvót,“ shrnula na závěr projekt Eva Matoušková.