úvodní stránka

Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz

Tomáš Hanák ocenil nejlepší české podnikatelky
Aktuality

Tomáš Hanák ocenil nejlepší české podnikatelky

Hned 12 vítězek bylo vyhlášeno na slavnostním galavečeru v pražském Kongresovém centru. V 8. ročníku celorepublikového projektu Ocenění Českých Podnikatelek byly oceněny nejúspěšnější české podnikatelky ve třech kategoriích podle velikosti firmy. Tři ženy rovněž získaly speciální ocenění pod patronací generálního a hlavních partnerů projektu. Projekt Ocenění Českých Podnikatelek byl založen v roce 2008 a jeho cílem je podpora českých žen, podnikatelek.

„Přejeme si nalézt a představit české ženy podnikatelky, které naplnily své sny a touhy v pracovním životě a jsou ochotny se o ně podělit a inspirovat další. Vytvořili jsme zásadní projekt, který osm let pozitivně ovlivňuje náhled na podnikání a také náhled na české ženy. Budujeme hrdé Česko, protože představujeme, co tady lidi dokázali. Ukazujeme, že pokud s nadšením a vášní jdeme za svým snem, dokážeme zvládnout něco neuvěřitelného,“ říká o projektu jeho zakladatelka Helena Kohoutová.

Na základě ratingu a skóringu odborného garanta projektu, kterým je CRIF – Czech Credit Bureau, bylo letos vybráno 17 929 obchodních společností vlastněných ženami. Do semifinále pak odborný garant nominoval a doporučil 649 českých podnikatelek s obratem od 10 miliónů Kč ročně do cca 4 miliard Kč ročně. Z tohoto počtu vzešlo 86 finalistek, které porotci osobně kontaktovali, protože v projektu se kromě ekonomických výsledků hodnotí také osobní a podnikatelský příběh. V kategorii Malá firma se letos kvalifikovalo 55 finalistek, v kategorii Střední firma je to 21 finalistek a konečně v kategorii Velká firma postoupilo 10 finalistek.

Na galavečeru bylo vyhlášeno 12 vítězek v kategoriích malá, střední a velká firma, Cena ČSOB – Výjimečná podnikatelka, Cena za inovativní řešení pod patronací Allianz a Výjimečný růst firmy pod patronací Microsoft. Vítězné podnikatelky často podnikají v technických oborech, které byly dosud považovány za „mužské“, ale objevily se i typicky „ženské“ oblasti jako je práce s lidskými zdroji či péče o nemocné, a také nevšední obory jako je zpracování kompostu či prodej trezorových zámků. Nejznámější oceněnou podnikatelkou je Jaroslava Valová, majitelka známé sítě SIKO koupelny a. s., která získala první místo v kategorii Velká firma.

Slavnostním galavečerem provázel a podnikatelky uváděl na pódium český herec a moderátor Tomáš Hanák. Záštitu galavačeru poskytla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Samotný projekt je pod celoroční záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky.

Odborný garant projektu CRIF – Czech Credit Bureau provádí analýzy českých podnikatelek ve spolupráci s auditorem NSG Morison. Díky těmto analýzám a studiím jsme se postupně stali největšími odborníky na problematiku žen v byznysu, a to z ekonomického i sociálního hlediska. Jaké jsou tedy české podnikatelky?

„Ženy podnikají transparentněji, preferují spíše společnosti s ručením omezeným,“ říká Pavel Finger, místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau.

Počet obchodních společností vlastněných ženami setrvale roste a letos dosáhl téměř osmnácti tisíců. Nejčastějším oborem podnikání je obchod, profesní činnost a správa nemovitostí. Čtyřicet procent podnikatelek sídlí v Praze, což je oproti ostatním krajům výrazná většina. Ženy obecně méně riskují a berou si méně často půjčku.

„Podnikatelky mají jiný žebříček priorit než muži,“ říká Petr Šíma, partner poradenské firmy NSG Morison. „Firmy vlastněné ženami mají nižší obrat, avšak to neznamená, že jsou horší než firmy vlastněné muži. Je to dáno otázkou priorit. Pro ženy je typická větší empatie, nízká ochota riskovat, nebýt v konfliktu s konkurencí a být spokojena s tím co je,“ dodává Petr Šíma.

V prioritách žen je na prvním místě finanční samostatnost, dále následuje spokojenost vlastní i zaměstnanců, dobrá image a pověst firmy, balanc mezi prací a rodinou, touha něco vybudovat a až na šestém místě je to zisk. U mužů je zisk hned na druhém místě po finanční samostatnosti, naopak balanc mezi prací a rodinou mají až na šestém místě.

Stejně jako loni vlastní i letos 40 % žen firmu technického zaměření, zatímco 60% firem poskytuje služby v sociální a vzdělávací oblasti, podniká s nemovitostmi, prodejem a distribucí léků, s potravinami, poradenskou činností či pohostinstvím. Bohužel trend poměru výroby k obchodu je stále nízký – výrobou se zabývá pouze 15 % firem vlastněných ženami.

Pozitivní zprávou je, že stále více malých a středně velkých firem zvládlo ekonomickou situaci posledních let a až 85 % čeká vyšší obraty. Stále více žen rozšiřuje své podnikatelské aktivity, omlazuje svůj kolektiv a zajímá o vstup na zahraniční trhy. Negativní zprávou je, že si ženy často nemohou dovolit z firmy odejít, protože nemají nástupce. Firmy vlastněné ženami však mají větší toleranci k mladé generaci. „Nepředěláš mladou generaci, ale nech mladou generaci, ať předělá firmu.“ To by mohl být recept na přežití firmy při předávání mladší generaci, které je vždy problematické.

Ženy jsou každopádně o krok napřed v mnoha oblastech podnikání. Mají sofistikovanější řízení a strategii firem – 32% žen exportuje. 85 % žen rovněž vnímá velkou společenskou odpovědnost, kterou jejich postavení přináší.

Fotografie ze slavnostního galavečera si můžete prohlédnout ZDE.

Ocenění českých podnikatelek

Archiv zpravodajů

© code&design VosK Praha 2013