Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz
Proč je Volvo nejbezpečnější?
Ne každý den je procházkou růžovou zahradou, ne každá cesta představuje klidné proplouvání krajinou. Občas se z ničeho nic vynoří krizová situace, kdy se velmi hodí mít po svém boku silného ochránce.
Bylo 20. října, dálnice vedoucí do Bruselu, hustý provoz, Volvo XC60, matka za volantem, dcera na místě spolujezdce. Chvilka nepozornosti a úplně běžná každodenní jízda se změnila v to nejhorší, co vás může na silnici potkat. Volvo XC60 zezadu naráží v relativně vysoké rychlosti do stojícího kamionu. Přesně na tento druh nárazu proběhla řada testů. Návěsy nemají dostatečnou ochranu, dostatečně pevný nárazník, který by zabránil situaci, kdy se auto zaklíní pod kamion, kdy případný další náraz jde absolutně mimo veškeré připravené deformační zóny. A přesně to se nedaleko Bruselu stalo.
Bohužel další kamion jedoucí za Volvem nestačil dobrzdit a do XC60 se dvěma ženami na palubě narazil zezadu. Navzdory tomu, jak hrozivě tato nehoda vypadala, nakonec obě cestující po vyproštění odešly pouze s drobnými poraněními. Konkrétní Volvo XC60 už nikdy jezdit nebude, ale zachránilo dva lidské životy. Celý příběh má šťastný konec.
Tato událost není zdaleka ojedinělá. Na jedné straně se hodí doplnit „bohužel“, provoz bez vážných dopravních nehod zatím nepředstavuje realitu dnešních dnů, ale na druhou stranu je nutné přidat „naštěstí“. Stejný příběh s dobrým koncem dnes může vyprávět spousta jiných zákazníků. Dokonce existuje klub s názvem „Volvo Saved My Life“, který takové lidi sdružuje. Nadprůměrnou bezpečnost modelů značky Volvo pak dokazuje třeba také nedávný výzkum dopravních nehod švédské pojišťovny Folksam. V konečném žebříčku se umístily všechny modely Volvo na špičce s hodnocením „nejlepší volba z hlediska bezpečnosti“.
Jednoduše řečeno, existuje řada objektivních důkazů, které prokazují nadprůměrnou bezpečnost produktů automobilky Volvo. Možná se teď ptáte, jak je to možné, proč jsou právě modely Volvo tak dobře hodnocené z pohledu bezpečnosti? Opět, nejde o žádnou náhodu, zde jsou tři hlavní důvody.
1) Protože Volvo používá bezpečnostní klec
Základem bezpečnosti automobilů značky Volvo je takzvaná bezpečnostní klec. Jde o pevný rám obklopující posádku. Něco podobného známe ze všech závodních speciálů pohybujících se na okruzích, na tratích pro rallye nebo kdekoliv jinde. Volvo používá tento prvek velmi dlouho a od roku 1991 jej doplňuje vylepšenou konstrukcí snižující následky nárazu zboku. Zároveň je nutné zmínit materiál, který konstruktéři používají. Kromě známých hliníkových slitin tvoří základ bezpečnostní klece ocel legovaná bórem. Jen pro upřesnění, pevnější ocel na trhu nenajdete.
Přínos tohoto zásadního bezpečnostního prvku byl mnohokrát ověřen v praxi. Odkázat můžeme na vážnou nehodu zmíněnou v úvodu, na nárazové testy Euro NCAP nebo na přísnější testy amerického institutu IIHS. Ve všech případech získaly automobily Volvo nejlepší možné ohodnocení, což ale není pravidlem. Například v testech IIHS, kde se používají druhy nárazů více odpovídající realitě provozu (třeba náraz do lampy), se ukázalo, že i modely prestižních značek s pětihvězdičkovým hodnocení od Euro NCAP mohou mít velké problémy. Ale vraťme se k v úvodu zmíněné XC60. Ta nese od IIHS hodnocení TOP SAFETY PICK+ (maximální možné). Mimochodem toto SUV figuruje na trhu od roku 2009 a jeho vývoj sahá ještě dále do minulosti. Budiž tento fakt dalším z důkazů, že bezpečnost je prioritou pro Volvo dlouhodobě.
2) Protože srážkám se dá předejít
Druhou cestou, jak zvýšit bezpečnost, je prevence. Předcházet kritickým situacím je činnost velmi složitá. V praxi se ukazuje, že nejslabším článkem automobilů obecně je jejich řidič a jak známo, každý člověk je jiný. Přesto automobilka Volvo i v tomto směru dosáhla nemalých úspěchů, které chce nakonec korunovat v roce 2020. Tento rok byl stanoven jako termín pro velmi ambiciózní cíl. Bezpečnost by se měla dostat na takovou úroveň, že modely značky Volvo už nepřipustí, aby nějaká nehoda mohla být hodnocena jako tragická. Kromě samotné konstrukce automobilů je v tomto úsilí důležitá také řada bezpečnostních systémů podporujících řidiče. Odborně řečeno hovoříme o prvcích aktivní bezpečnosti.
Začít můžeme třeba od sledování únavy řidiče, kdy vás systém, pokud detekuje únavu, vyzve varovným tónem k tomu, abyste si dali nějakou tu kávu a načerpali další síly. Velmi užitečným pomocníkem je rovněž adaptivní tempomat s funkcí automatického brzdění. Ten je schopný udržovat rychlost, dokáže také přibrzdit, pokud dojede k pomalejšímu automobilu nebo zcela zastavit, když systém detekuje stojící kolonu. Vhodným doprovodem pro tento tempomat je asistent pro jízdu v pruzích. Když řidič na chvíli ztratí pozornost a vůz se dostane na hranici jízdního pruhu, systém ho vrátí zpět. Ve výčtu systémů bychom mohli pokračovat ještě pěkně dlouho (nebyla řeč o aktivním parkovacím asistentu, hlídání mrtvých úhlů nebo detekci přijíždějících vozidel při couvání na ulici), zaměřme se ale na jednu zajímavou novinku.
Volvo už nějaký čas nabízí systém, který dokáže zabránit srážce s chodcem. Pomocí radaru a kamery detekuje člověka v okolí silnice a pokud se dostane do dráhy automobilu, je na tento fakt řidič nejprve upozorněn varovným tónem. Když nezareaguje, vůz začne automaticky brzdit. Nově byl systém ochrany chodců „Pedestrian Detection“ rozšířen o detekci cyklistů a do budoucna se počítá s dalším vylepšením, díky kterému by vůz měl být schopen rozpoznat také zvíře chystající se přeběhnout silnici.
3) Protože vývoj nikdy nekončí
Z předchozích řádků je jasné, že Volvo myslí dopředu a že vývoj bezpečnostních prvků nikdy neskončí. Zanedlouho se ze Švédska doslova přižene velká revoluce. Na trh dorazí nová generace modelu XC90 a po ní budou následovat další novinky. Spolu s novými modely dorazí i lepší systémy aktivní bezpečnosti, které řidiči usnadní jeho roli.
Velmi zajímavou novinkou je detekce okrajů vozovky a svodidel. Funguje podobně, jako asistent pro jízdu v pruzích, nicméně ten potřebuje ke své funkci vodorovné značení. Detekce okrajů umí rozpoznat, že vozidlo míří do svodidel nebo že zcela sjíždí z vozovky a aby tomu bylo zabráněno, dojde k zásahu do řízení.
Dalšího vylepšení se dočkal také adaptivní tempomat. Ten nově nabídne funkci, díky které vaše Volvo bude plynule následovat vůz jedoucí vpředu. A aby toho nebylo málo, představí se nastupující generace XC90 se systémem bránícím převrácení vozidla. Pomyslnou třešničkou na dortu se pak stane autonomní řízení sloužící pro zaparkování vozu. Jinak řečeno, zastavíte před parkovištěm, vystoupíte z auta a zamknete ho. Volvo pak samo najde místo, kam může zaparkovat. Až budete chtít odjet, vůz si opět přivoláte. Žádné zdržování s manévrováním ve stísněných prostorách, žádné riziko drobných nehod.
Píše se rok 2013 a už teď lze najít velké množství důvodů, proč oprávněně označit Volvo jako značku produkující ty nejbezpečnější automobily. Přesto inženýři i vývojáři stále pracují na různých vylepšeních, aby i nejbezpečnější automobily byly ještě bezpečnější.