Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz
Konferencí WOMEN IN BUSINESS byl zahájen již 8. ročník Ocenění Českých Podnikatelek. Nesmírně bohatá programová náplň se nesla v duchu bourání bariér, stereotypů a nástupu podnikatelské svobody, kterou umožňují moderní technologie a inovace.
„Vytvořili jsme zásadní projekt, který osm let pozitivně ovlivňuje náhled na podnikání jako takové,“ říká Helena Kohoutová, zakladatelka Ocenění Českých Podnikatelek. „A náhled se pozitivně mění nejen na podnikání, ale také na české ženy. Již osm let podnikáme bez hranic a boříme stereotypy.“
Ocenění Českých Podnikatelek není jen prostředkem ke zviditelnění činnosti firem vedených ženami, ale prostorem pro vzájemnou inspiraci, podporu, komunikaci a současně také jako prostorem, kde je možné učit se novým věcem.
„Za dobu existence projektu jsme vybírali z 89 947 podnikatelek, z nichž jsme vybrali a sdružili 2396 semifinalistek. A letošním rokem budeme mít 88 vítězek. Budujeme hrdé Česko, protože představujeme, co tady lidi dokázali. Ukazujeme, že pokud s nadšením a vášní jdeme za svým snem, dokážeme zvládnout něco neuvěřitelného,“ dodává Helena Kohoutová.
S letošním rokem přišly do Ocenění Českých Podnikatelek tři novinky. První je nový generální partner – ČSOB banka. Díky němu mohla vzniknout druhá novinka – vedle klubových setkání jsou pořádána odborná setkání v regionech. Letos zatím proběhla v Brně, Hradci Králové a v Ostravě, kde členky Klubu OCP navštívily firmy vítězek minulých ročníků. Podnikatelky ještě čekají České Budějovice a Plzeň. Třetí novinkou je registr podnikatelek, což je neveřejný portál, na kterém firmy účastnící se Ocenění Českých Podnikatelek mohou sdílet informace, vyměňovat si zkušenosti, klást dotazy odborníkům, propojovat se mezi sebou díky uzavřené sociální síti Yammer a čerpat z podnikatelských benefitů, které jsou pro ně připraveny. Pro registrované finalistky je zdarma.
Důležitým motorem inovací jsou moderní technologie. Prvním hostem byl René Klčo, Cloud Sales Manager ve společnosti Microsoft ČR, která je hlavním partnerem Ocenění Českých Podnikatelek. V rámci prezentace na téma Nové technologie, inovace a ochrana našeho byznysu René Klčo popsal novinky ve světě IT a vysvětlil výhody cloudového řešení pro firmy.
„Nástup cloudu je rychlý, protože je levným řešením a zároveň nabízí vysokou kvalitu. Když si koupíte vagón bot, bude cena za pár levnější, než když si koupíte jeden. Na stejném principu fungují cloudy, kde jsou tisíce serverů. Vyšší kvalita se projeví nejen v přístupu odevšad, ale například také v zálohování – vše je jištěno natřikrát,“ popisuje René Klčo.
Důležitou novinkou je také nástup nové verze operačního systému Windows. „Nástup Windows 10 je revoluční změnou – jsou poslední verzí operačního systému Windows, neboť i zde zavádíme princip ‚IT jako služba'. Po nich již budou následovat pouze průběžné aktualizace, tak jako je tomu u cloudových služeb Office 365. Pojetí technologické inovace jako služby umožní podnikatelkám dokázat více,“ dodává.
Odborným garantem projektu Ocenění Českých Podnikatelek je CRIF – Czech Credit Bureau. Na základě jeho ratingu a scoringu splnilo letos kritéria 17 929 obchodních společností vlastněných ženami. Do semifinále pak odborný garant doporučil 649 českých podnikatelek. Druhým řečníkem na konferenci byla Jana Sýkorová, koordinátorka produktu CRIBIS, CRIF – Czech Credit Bureau. Jejím tématem byl Inovativní přístup k ověření obchodních rizik.
„Snížení obchodních rizik lze dosáhnout ověřením obchodních partnerů, klientů, konkurence i zaměstnanců,“ vysvětluje Jana Sýkorová. „Na internetu je ‚všechno', potřebujete však relevantní a aktuální informace a potřebujete je včas.“
Jana Sýkorová proto představila nativní aplikaci Cribis Mobile, která je určena chytrým telefonům.
„S naším týmem jsme mobilitu podnikání pocítili na vlastní kůži díky partnerstvím s Vodafone,“ dodává k tématu Helena Kohoutová. „Nyní skutečně podnikáme kdekoli, i na prašné cestě na našich výjezdech.“
Generálním partnerem Ocenění Českých Podnikatelek je ČSOB. Hana Stuchlíková, Manager segmentu ČSOB, v prezentaci Partnerství bez rizika představila banky jako jednoho z partnerů v podnikání a vysvětlila možnosti, které takové partnerství nabízí.
„Banky by měly být vašimi partnery, kteří pomáhají rozvíjet vaše plány a inovace,“ říká Hana Stuchlíková.
Čestným hostem konference byla Eva Syková, ředitelka Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR, senátorka a místopředsedkyně Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice. Účastníkům konference vysvětlila vztah vědy, podnikání a politiky, navíc v souvislosti s genderovou otázkou.
„Jsem především vědkyně, ale postupně jsem se musela stát manažerkou, podnikatelkou i političkou. Chtěla jsem pomoci pacientům, a proto jsem se musela dát na podnikání, abych získala prostředky na vědu a možnost pracovat na specializovaném pracovišti,“ říká Eva Syková. „Přestože moderní technologie všechno zrychlily, zpomalily nástup technologií do lékařské praxe – musíte mít doslova metry papíru, abyste mohli cokoli vyzkoušet, a navíc to nemá kdo zaplatit. Proto jsem musela k vědě přidat podnikání.“
Své názory na roli žen v rodinných firmách představili v talk show osoby nejpovolanější – zástupkyně tři slavných českých značek a zároveň rodinných firem – Věra Komárová, spolumajitelka a ředitelka marketingu rodinné společnosti Dermacol, Jana Valová, předseda dozorčí rady rodinné společnosti SIKO, která je dcerou majitelky a toho času na mateřské dovolené, a Kateřina Kadlecová, spolumajitelka a generální ředitelka rodinné společnosti USSPA. Jejich podnikatelské příběhy přinesly různé pohledy na vliv rodinných příslušníků na byznys, ale sjednocujícím mottem, které každý z nich provázelo, bylo jediné – spoleh na rodinu.
SIKO navíc nyní spolupracuje se známou architektkou Evou Jiřičnou, která je patronkou letošního ročníku Ocenění Českých Podnikatelek. Dáma, která je známá především díky interiérům londýnských obchodů a butiků, je spojena s nejočekávanějším projektem společnosti SIKO – obřím showroomem na pražském Zličíně.
Důležitým a závěrečným programovým bodem konference bylo umění. Nad tématem Umění je byznys a byznys je umění se sešly Inéz Cusumano, majitelka Chateau Mcely, Mária Gálová, ředitelka české pobočky největšího středoevropského aukčního domu Dorotheum, Alena Nachtingalová, zakladatelka a majitelka Nachtingal Artists, a Jiřina Marková-Krystlíková, zakladatelka, majitelka a umělecký šéf Dětské opery Praha a Škola hudby, profesorka zpěvu na pražské konzervatoři a sólistka Národního divadla v letech 1978–2001.
„K umění jsem měla vždycky blízko,“ uvedla téma Helena Kohoutová. „Hrála jsem na nástroje, psala jsem články, dělala jsem si legrační malůvky, ale naštěstí jsem si uvědomila, že nejsem slučitelná s uměleckým prostředím České republiky, protože příliš mluvím do věcí. Na každé klubové setkání však zveme umělce nebo jinou mimořádnou kulturní osobnost. Dělat umění je fajn, ale taky se tím člověk musí uživit. Proto je dnešním tématem spojení umění a byznysu.“
Oblasti, ve kterých čtyři pozvané ženy působí, se značně liší, ale všechny nějakým způsobem spojuje umění. Ať už se jedná o rekonstrukci venkovské šlechtické usedlosti v luxusní hotel, produkci koncertů klasické hudby, řízení dětské opery, nebo aukce uměleckých předmětů, vždy je třeba skloubit manažerský přístup s citlivostí k uměleckým aspektům a kulturním hodnotám, které činnost těchto dam přináší.
Stejně jako ostatní klubová setkání Ocenění Českých Podnikatelek se i konference nesla v příjemném neformálním duchu.
„Klubová setkání mají nejen krásnou a přátelskou atmosféru, ale jejich principem je odborná část, která ženám umožňuje získat zajímavé podnikatelské tipy, rady a nástroje k jejich podnikání. Samozřejmě mě baví, když setkání mají lehkou neformální atmosféru, ale ta musí být založena na profesionální přípravě a organizaci, protože pak to má štábní kulturu a šmrnc. A my chceme, aby Ocenění Českých Podnikatelek bylo šmrncovní a aby ženy, které sem přijdou, měly pocit, že si nás našly správně,“ říká Helena Kohoutová. „Ráda bych ženy motivovala k tomu, aby byly zvídavé, zažily něco nového a neměly pocit, že nemají čas nebo je nemá co obohatit, protože nová setkání, vjemy, informace a příležitosti získané příjemným způsobem jsou pro nás vůbec nejdůležitější. Už osm let slýchám, že nemám čas, ale to není vůbec relevantní, část nemá nikdy nikdo. Je to jen otázkou priorit. Byla bych proto ráda, kdyby nám ženy tu důvěru daly a sami sobě si dovolily třikrát čtyřikrát do roka udělat si radost a přijet se setkat s novými lidmi.“