úvodní stránka

Vydává Agentura Helas ve spolupráci s Franchising.cz

České podnikatelky v ideálním světě s Tomášem Sedláčkem
Klubová setkání

České podnikatelky v ideálním světě s Tomášem Sedláčkem

Jak by vypadal dokonalý svět? A je vůbec takové místo příjemné k žití? O dokonalém světě a moderních technologiích přednášeli hosté na 22. klubovém setkání Ocenění Českých Podnikatelek pod názvem Je dokonalý svět ideální?

Ve stylovém prostředí Buddha-Bar Hotelu Prague se setkaly názory ekonoma Tomáše Sedláčka s ideální budoucností v podobě virtuální ekonomiky, inteligentních platebních karet a práce z domova. Setkáním provázela Helena Kohoutová, zakladatelka Ocenění Českých Podnikatelek.

Prvním hostem, který představil svůj dokonalý svět, byl Roland Katona, manažer akceptace platebních karet a e-commerce z ČSOB, který je generálním partnerem Ocenění Českých Podnikatelek. Roland Katona zdůraznil výhody, které přinesla možnost vstupovat do vztahu mezi zákazníkem a obchodníkem. Moderní platební metody znamenají přidanou hodnotu pro zákazníky, zvyšují tržby podnikatelům a také získávají nové zákazníky.

„Ženy podnikatelky dominují především ve sféře služeb a obchodu. A zde právě máme největší možnosti, jak pracovat s informacemi o zákaznicích, jak využívat chytrých mobilních terminálů i jak rozšířit možnosti služeb pro samotné zákazníky. U kadeřníka můžete například zaplatit rovnou i lístek do kina a taxi, které vás tam odveze,“ říká Roland Katona. Obchodníci také mají díky kartám informaci, kteří zákazníci se vracejí a kteří jsou náhodní, mohou volit různé odměny ve formě věrnostních a dárkových karet a jsou mnohem flexibilnější. Karty také mohou komunikovat s mobilem nebo mailem zákazníka, kam mohou poslat třeba účtenku.

Dělají takové moderní technologie svět ideálním? Rozhodně jej mění. Dalším hostem byl Jan Biroš, trainer ve společnosti Microsoft. Ve své vtipné prezentaci navázal na téma moderní virtuální kanceláře, která je efektivnější pro práci a umožňuje získat více času pro život. Uživatelé v České republice zdaleka nevyužívají možnosti snadno přístupných technologií.

„Představte si, že 40 % zaměstnanců si dokonce stále ještě posílá soubory domů přes soukromý e-mail a jen třetina využívá ke sdílení virtuální úložiště. Většina moderních řešení je přitom k dispozici na všech platformách, tedy nejen na windows, ale i na androidu nebo applu, tudíž mohou zaměstnanci nebo rodinní příslušníci využívat všech výhod ideálního světa moderní komunikace, ať už pracují odkudkoli a na čemkoli,“ říká Jan Biroš.

Poté představil některé nečekané možnosti, které nabízí programy balíku Office. Během pár vteřin snadno stáhl graf v excelu a díky šablonám jej za okamžik natolik zdokonalil, že vypadal jako po mnoha hodinách práce. Rovnou do excelu také dokonce stáhl obrázek a přímo v programu jej upravil. Předvedl, jak snadno programy přepneme i do dotykového rozhraní, takže je doslova můžeme mít i v kapse. V ideálním virtuálním světě nepotřebujeme cédéčko a dokonce ani flešku a nemusíme nikam nic vozit, protože se ke všemu dostaneme i z dovolené, například díky úložišti OneDrive a Office Online.

Kancelářské programy vůbec nemusí být nudné a mohou nám pomoci i organizovat život. „Používáte Outlook na poštu? Pro co jiného, že. Mnohem zajímavější je ovšem kalendář, který můžete kombinovat s mnoha dalšími kalendáři pracovními a soukromými z dalších aplikací. Snadno tak zjistíte, jestli se vám příjezd tchyně nekryje s pracovní schůzkou.“

Svět české e-commerce představil další host, kterým byl Ondřej Klega, business development director z Acomware, která je specializovaná agenturou zabývající se podporou byznysu na internetu. Obchod na internetu znamená nové příležitosti a Ondřej Klega představil virtuální svět velkých hráčů na trhu.

„Česká e-commerce má roční obrat ročně 70 miliard a stále roste,“ upozorňuje Ondřej Klega. Tempo růstu online trhu se stále drží na 15 až 20 procentech a internetový prodej tvoří 6% podíl na maloobchodních tržbách.

Více než 2/3 české populace nakupují na internetu. Jaký je v tomto ohledu vztah českých retailových prodejců k prodeji na internetu? Nejvíce je zastoupeno samozřejmě elektro, ale velkou mezeru mají dosud drogerie a potraviny. Velkými hráči jsou prodejci hraček a knih.

Ondřej Klega vyvrací zažitý strach obchodníků z nekontrolovatelného virtuálního světa: „Hodně se setkávám s názorem, že prodejce na internet nemůže, protože mu bude krást zákazníky. Je tomu naopak – firmy, které zavedly e-shopy, se potýkají s přílivem nových zákazníků, protože spousta zákazníků přijde poprvé právě přes e-shop.“

Všechny překvapila informace, že nejhledanější značkou na českém internetu je Lídl – na internetu jej měsíčně hledá 750 tisíc uživatelů. Na druhém místě je IKEA.

Svět e-commerce není zdaleka ideální, ale má stále větší důležitost. Zákazník má k dispozici rychlé cenové srovnání a hodnocení a vysoké očekávání je v dnešní době již standardem.

Čestným hostem večera byl Tomáš Sedláček, významný ekonom, který je autorem filosoficko-ekonomické knihy Ekonomie dobra a zla. Ta byla přeložena do 17 jazyků, v mnoha zemích se stala bestsellerem a získala významná ocenění.

„Poslední měsíce trávím hledáním odpovědi na téma ideálního světa a ideálního stavu ekonomiky,“ říká Tomáš Sedláček. „Zjistil jsem, že ideálních světů je hrozně málo, a pokud už existují, jsou nesnesitelné.“

Uvedl příklad z filmu Matrixu, kde vysvětluje agent Smith, že stroje nejprve vytvořily lidem iluzi ideálního světa bez problémů a bolesti, ale lidská psychika odmítla takovou iluzi přijmout. Také biblický Adam necítil v dokonalém světě Edenu radost nebo vděk. Jeho prvním pocitem byla samota. Ať už byl jeho úkol jakýkoli, nezvládl jej a potřeboval pomoc – chtěl mít při sobě další lidskou bytost. „Pokud se cítíte sami a máte pocit, že nezvládáte svěřený úkol, je to naprosto normální a přirozené. Naopak pocit, že děláte všechno dobře, je deviace,“ vysvětloval Tomáš Sedláček pobavenému publiku. „Marxistická kritika kapitalismu, že zcizuje svobodu a vede k nespokojenosti je mimo, protože ve skutečnosti je nespokojenost fundamentální vlastností lidské psychiky. Ani v mytologii nebo teologii není vykreslen ideální stav, který by měl delšího trvání. Za vaše problémy nemůže systém, Evropská unie ani kapitalismus. Lidé jsou prostě už takto stvoření.“

Na otázku, jaký vztah má k úspěšným ženám, Tomáš Sedláček vtipně odpověděl: „Já mám ženy rád a některé z nich jsou i moje kamarádky. Také mám rád, když člověk za sebou nechává nějakou stopu, ať už jde o úspěch nebo cokoli jiného.“

Podle něj se ekonomika stává stále více femininní. Drtivá většina HDP nic neváží a žijeme ve virtuálním světě. Dochází ke stěhování lidstva z fyzického světa do světa virtuálního.

„Vstoupili jsme do věku Dítěte,“ pokračuje Tomáš Sedláček. „V prvním věku Velblouda jsme nesli ochotně náklad pouští. Ve věku Lva jsme se bouřili. Ale Dítě si už jen hraje a neválčí. Ekonomika se oprostila od hmoty a nastouply její měkčí femininní formy. Je to dlouhodobý trend. Úspěšní budou ti jemnější a kultivovanější.“

Helena Kohoutová to komentovala: „Jsme to i my, kdo prodává zážitky a pocity. Ale české podnikatelky jsou bezvadné, ať už podnikají v jakémkoli oboru.“

A jak je to s dokonalým světem v současnosti? Cíle euro-amerického kapitalismu byly podle Tomáše Sedláčka naplněny a nastoupila jakási postkoitální deprese. Svobodu podnikání máme větší než kdy předtím a drtivá většina populace žije bez existenčních problémů. A přece hledáme větší chyby v té úspěšnější fázi dějin. Je to dalším důkazem, že lidská psychika odmítá ideální svět přijmout, byť je samozřejmě správné snažit se o dokonalý život a napravit problémy, které ještě napraveny nebyly.

Tomáš Sedláček odpovídal také na otázky z publika. Kdokoli mohl napsat svou otázku na tablet, který koloval mezi návštěvníky. Tablet poskytla společnost Vodafone, která na společném stánku s Microsoftem předváděla své přístroje, na nichž běží systémy Microsoftu.

Na stánku E.ON, který je partnerem Ocenění Českých Podnikatelek, proběhla prezentace ekologického ocenění Energy Globe Award, kam je možné přihlásit se s projektem ještě do 30. 4. 2015.

Vedle odborných přednášek se ženy na setkání mohly potěšit i něčím krásným a prohlédnout si výstavu Příběh prstenu a krásné originální šperky od ALO diamonds.

Zde najdete fotogalerii ze setkání.

Ocenění českých podnikatelek

Archiv zpravodajů

© code&design VosK Praha 2013